Fiat Ducato jeździ po drogach całego świata od 1981 roku. To najpopularniejszy dostawczak w Polsce i równocześnie największe auto, oferowane przez Fiata. Fiat Ducato jest owocem współpracy włoskiego koncernu Fiat z francuskim koncernem PSA (Peugeot i Citroen). Nic zatem dziwnego, że na rynku, oprócz Ducato, pojawiły się także jego francuskie odpowiedniki (Citroën Jumper i Peugeot Boxer).

Pomimo sporej konkurencji, to właśnie Fiat Ducato jest niekwestionowanym liderem na polskim rynku samochodów dostawczych. Od dziewięciu lat auto znajduje się na pierwszym miejscu rankingów sprzedaży w segmencie pojazdów użytkowych poniżej 3.5 tony ładowności. Popularność Ducato to przede wszystkim zasługa jego dużej ładowności i małej awaryjności. Ale nie tylko.

- Ducato przekonuje do siebie także niskimi kosztami eksploatacji, a przede wszystkim niezwykle oszczędnym spalaniem w stosunku do oferowanych osiągów – wyjaśnia ekspert z Centrum Motoryzacyjnego Auto PLUS.

Wielozadaniowego Fiata Ducato cenią przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy. Tysiące Fiatów Ducato pracują w roli aut dostawczych w firmach produkcyjnych i hurtowniach, jeżdżą w firmach kurierskich, przewożą żywność w firmach cateringowych, transportują meble w czasie przeprowadzek, pracują w jednostkach policji, wożą strażaków, udzielają pomocy drogowej… Można wymieniać w nieskończoność.

FIAT DUCATO III w najnowszej wersji, po przeprowadzonym faceliftingu z 2014 roku  © M 93 / Wikimedia Commons, Wikimedia Commons

FIAT DUCATO III w najnowszej wersji, po przeprowadzonym faceliftingu z 2014 roku
© M 93 / Wikimedia Commons, Wikimedia Commons

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, pierwszy Fiat Ducato zadebiutował w 1981 roku. Aktualnie w salonach sprzedawana jest trzecia generacja tego auta.

Fiat Ducato I

Model Ducato I produkowano przez trzynaście lat od 1981 do 1994 roku. Auto miało pudełkowate nadwozie z charakterystycznymi, prostokątnymi reflektorami. Karoseria miała także charakterystyczne przetłoczenia.

FIAT DUCATO I   Autor: Corvettec6r (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO I
Autor: Corvettec6r (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

Pojazd dostępny był w dwóch podstawowych wersjach S i SX. Klienci mogli wybierać spośród czterech wariantów ładowności (1000, 1300, 1400 i 1800 kg w wersji Ducato Maxi 18). Małym firmom potrzebne było mniejsze auto, dlatego w 1989 roku Fiat wprowadził do produkcji model Talento, skróconą wersję Fiata Ducato, mającą 800kg ładowności.

FIAT DUCATO I  Autor: FiatDoBrasil (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO I
Autor: FiatDoBrasil (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

Napęd w Ducato I przekazywany był na przednią oś poprzez pięciobiegową skrzynię manualną. Pod maską auta pracowały czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności od 1.8 do 2.0 l i mocy od 69 do 84 KM. Producent stosował także silniki Diesla, o pojemności od 1.9 do 2.5l i mocy od 69 do 95KM.

Fiat Ducato I miał 4765 mm długości (Talento 4157 mm), 1965mm szerokości i od 1893 do 2450mm wysokości, w zależności od wersji.

FIAT DUCATO I w wersji BUS  Autor: Corvettec6r (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO I w wersji BUS
Autor: Corvettec6r (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

Fiat Ducato II

Pierwsze przygotowania do stworzenia Ducato nowej generacji ruszyły już w 1987 roku. Ostatecznie „dwójka” zjechała z taśm produkcyjnych w 1994 roku. Największy nacisk podczas tworzenia nowej wersji nadwozia położono na optymalizację współczynnika oporu. Dzięki temu Ducato II ma ładną, opływową sylwetkę, z której zniknęły przetłoczenia. Znakiem rozpoznawczym „dwójki” są także charakterystyczne drzwi do kabiny, z dwubryłową szybą.

FIAT DUCATO II  Autor: Matthias93 (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO II
Autor: Matthias93 (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

Bez zmian pozostały rozwiązania z poprzednika, dotyczące napędu – w drugiej generacji Ducato pozostawiono napęd przedni z poprzecznie umieszczonym silnikiem. W roku 2000 z nowej fabryki Fiata w Brazylii wyjechał model Ducato Maxi o ładowności przekraczającej 3,5 tony. W roku 2007 Ducato produkowano we Włoszech, Brazylii i Rosji.

Projektanci niezwykle ładownego i mocnego auta wciąż poszukiwali nowych klientów i zastosowań dla swojej maszyny, dlatego Ducato II oferowany był w wielu różnych konfiguracji. Klienci Fiata mogli sięgnąć m.in. po Ducato II w wersji furgonetki (oferowanej w pięciu wariantach pojemności, trzech długości i trzech wysokości), towarowo-osobowego kombi, mikrobusu mogącego przewieźć od dwunastu piętnastu pasażerów, a także podwozia pod zabudowy specjalne.

FIAT DUCATO II  Autor: Matthias93 (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO II
Autor: Matthias93 (Praca własna) [Public domain], Wikimedia Commons

Ducato miał napęd przedni, ale od 2002 roku oferowana była także wersja z napędem na obie osie. Pod maską auta pracował benzynowy silnik konstrukcji PSA o pojemności 2 litrów i mocy 109KM (0d 2002 roku dostosowany do zasilania gazem). Znacznie szersza była paleta silników wysokoprężnych konstrukcji Fiata i PSA. Jednostki miały od 1.9 do 2.8l pojemności i moc od 68 do 127 KM. Auto mogło być wyposażone w pięciobiegową skrzynię manualną albo w czterostopniowy automat.

FIAT DUCATO II KAMPER  Image by EveryPicture / CC-BY-SA-3.0 (via Wikimedia Commons) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO II KAMPER
Image by EveryPicture / CC-BY-SA-3.0 (via Wikimedia Commons) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

Fiat Ducato III

W 2006 roku w salonach pojawiła się trzecia generacja Fiata Ducato. Sylwetka auta była dziełem Centre Stile Fiat, które doskonale dopracowało aerodynamikę pojazdu. Nadwozie dostawczaka jest obłe. Auto ma charakterystyczny, mocno pochylony przód z malutką maską silnika, ukrytą tuż pod dużą przednią szybą. Wyróżnikiem samochodu są także śmiało zaprojektowane, przednie reflektory.

Producent zadbał o komfort pracy kierowców. Dzięki temu wnętrze samochodu oferuje poziom komfortu i wyposażenie, charakterystyczne dla średniej klasy osobówki.

FIAT DUCATO III  Autor: Rudolf Stricker (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO III
Autor: Rudolf Stricker (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], Wikimedia Commons

 

Napęd nadal przekazywany jest na oś przednią, tym razem za pośrednictwem pięcio i sześciobiegowych skrzyń manualnych oraz pięcio i sześciobiegowych automatów. Producent postawił na turbodoładowane jednostki wysokoprężne z rodziny Multijet. Najsłabsza miała 100, a najmocniejsza 157 KM mocy. Po faceliftingu, przeprowadzonym w 2014 roku, Ducato III oferowany jest z silnikami wysokoprężnymi o pojemności od 2.0 do 3.0 l i mocy od 115 do 180 KM.

- Fiat postawił na nowoczesne silniki Diesla, uznając je za najbardziej optymalne do tego typu samochodu – wyjaśnia specjalista z Centrum Motoryzacyjnego Auto PLUS– Ale od 2009 roku Ducato można kupić również z silnikiem skonstruowanym do zasilania gazem.

Oprócz zastosowania nowych silników, produkowane od 2014 roku Ducato może pochwalić się nowym grillem i zmienionym kształtem reflektorów. Uatrakcyjniono także wyposażenie kabiny, dostosowując je między innymi do wygodnego korzystania z multimediów.

FIAT DUCATO III - miejsce pracy kierowcy  Źrodło: materiały prasowe FIAT

FIAT DUCATO III – miejsce pracy kierowcy
Źrodło: materiały prasowe FIAT

Najnowsze Ducato ma także bardzo bogate wyposażenie, zwiększające bezpieczeństwo i świadomość sytuacyjną kierowcy, a także ułatwiające mu manewrowanie w mieście. Już w standardowym wyposażeniu kierowca znajdzie system ESC, wzbogacony systemem zapobiegającym dachowaniu. Dodatkowo Ducato może posiadać asystenta kontroli ruszania pod górę, system kontroli ładunku, elektroniczny system EBA i wiele innych udogodnień. Wszystko zależy od wybranej konfiguracji. A tych jest niezliczona ilość. Sama wersja furgon oferowana jest w czterech wersjach dopuszczalnej masy całkowitej (3 – 4 tony), w trzech rozstawach osi (od 3000 do 4035mm), w sześciu wariantach pojemności (od 8 do 17 metrów sześciennych), w czterech wersjach długości furgonu (4963 – 6363mm) i w trzech wersjach wysokości wnętrza (od 1662 do 2172mm).

Wersja minibus może zabierać od trzynastu do szesnastu pasażerów. Oferowane są także wersje panorama, kombi, kabina ze skrzynią, podwójna kabina ze skrzynią, podwozie, podwozie z podwójną kabiną, platforma i baza pod zabudowy specjalistyczne.

Fiat Ducato to wierny pracownik, który dopasuje się do każdego rodzaju biznesu.

FIAT DUCATO III  Autor: Spoorjan (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

FIAT DUCATO III
Autor: Spoorjan (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

 

 

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOCYKLE

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

Podziel się