Właściwa geometria samochodu ma wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, na jakość prowadzenia oraz na zużycie opon. Kiedy powinno się ją sprawdzić? Jakie są objawy źle ustawionej geometrii kół?

Samochody „cierpią” na różne awarie. Niektóre z nich potrafią całkowicie unieruchomić pojazd. Inne, choć są wyraźnie odczuwalne, nie stoją na przeszkodzie w eksploatacji auta. I są niestety, tolerowane przez kierowców. Ilu z nich jeździ miesiącami z zapaloną kontrolką „check engine”? W końcu nic się nie dzieje, a auto jeździ. Podobnie tolerowana jest niewłaściwa geometria kół.

Niewłaściwa geometria samochodu – jakie są objawy?

Źle ustawiona zbieżność kół zawsze powoduje przyspieszone i nierównomierne zużycie bieżnika opon. To znacznie skraca ich żywotność, nawet o połowę (dwa lata zamiast czterech). Mechanicy często mówią, że bieżnik jest „przycięty”.

Najbardziej odczuwalnym skutkiem, jaki wywołuje źle ustawiona zbieżność kół, to ściąganie auta w jedną stronę. Czasami wymaga to siłowania się z kierownicą, albo częstego korygowania toru jazdy.

Warto przeprowadzić prosty test na równej, nieuczęszczanej, asfaltowej drodze. Po rozpędzeniu auta do niewielkiej prędkości (30 – 40 km/h) trzeba puścić kierownicę. Pojazd z odpowiednio ustawioną geometrią kół, a także sprawnym zawieszeniem oraz układem kierowniczym, przez kilkadziesiąt metrów powinien jechać prosto. Auto ze źle ustawioną geometrią od razu zacznie ściągać w jedną ze stron.

Trzeba pamiętać, że nie tylko źle ustawiona geometria kół i zbieżność powodują problemy z właściwym prowadzeniem auta i z utrzymaniem przez nie odpowiedniego toru jazdy, bez konieczności ciągłych korekt. Może być to winą problemów z układem kierowniczym (przede wszystkim uszkodzenia albo pęknięcia drążków kierowniczych lub też uszkodzenia końcówek drążków kierowniczych), złego zamocowania elementów układu kierowniczego (kolumny i układu wspomagania), problemów generowanych przez uszkodzone albo mocno zużyte zawieszenie auta, albo poważnych luzów w łożyskach piast kół, w sworzniach zwrotnic i w zużytych przekładniach kierowniczych.

Nietrudno doprowadzić do uszkodzenia – wystarczy wjechać w dużą dziurę (uszkodzenia zawieszenia), ostro podjechać pod wysoki krawężnik (uszkodzenia drążków kierowniczych) albo tolerować przez długi czas wycieki z przekładni kierowniczej. Czasami przyczyna ściągania bywa prozaiczna – zbyt niskie ciśnienie w którejś z opon samochodu.

W niektórych samochodach powodem problemów związanych ze ściąganiem, nietrzymaniem toru jazdy i niskim komfortem jazdy mogą być uszkodzenia powypadkowe. Trzeba też pamiętać, że ściąganie w jedną ze stron, albo ściąganie w czasie hamowania może być też powodowane przez uszkodzony układ hamulcowy. Powodem jest blokowanie się tłoczka w jednym z zacisków hamulcowych, który został zaatakowany przez rdzę.

Ustawienia geometrii można dokonać tylko i wyłącznie w sprawnym technicznie samochodzie – auto musi mieć sprawne zawieszenie i układ kierowniczy. W takim przypadku poprawa jest odczuwalna od razu po regulacji. Auto przestaje ściągać, poprawia się komfort i pewność prowadzenia.

W wielu przypadkach, w samochodach powypadkowych nie ma możliwości przywrócenia właściwej geometrii kół. Dzieje się tak w przypadku bardzo poważnych uszkodzeń, związanych na przykład z uderzeniem bocznym w jedno z kół. Nie ma już technicznej możliwości przywrócenia fabrycznych parametrów.

Geometrii kół nie można też ustawić w pojazdach, które są w fatalnym stanie technicznym a ich zawieszenie wygląda tak, jakby przyjechały do Polski z mongolskich stepów.

Honda JAZZ By Rudolf Stricker - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3822893

Honda JAZZ
By Rudolf Stricker – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3822893

Kiedy należy sprawdzić geometrię kół?

* Kiedy tylko samochód zaczyna ściągać w jedną ze stron.
* Kiedy bieżnik opon ściera się nierównomiernie.
* Kiedy kierowca wjechał w bardzo dużą dziurę i od razu nastąpiło pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu.

Jeśli auto wcześniej dawało objawy uszkodzenia zawieszenia (hałasy i stuki) albo końcówek drążków kierowniczych (stuki, hałas, słabsza reakcja na ruchy kierownicą), to najpierw trzeba wykonać naprawy, a dopiero potem regulować geometrię i zbieżność.

Kiedy zawsze powinno się skorygować geometrię kół?

* Po zakupie nowego kompletu ogumienia.
* Po interwencji mechanika w układ kierowniczy – drobnej (wymiana końcówek drążków kierowniczych), albo poważnej (wymiana przekładni kierowniczej).
* Po wymianie elementów zawieszenia (kolumny resorujace McPhersona, wahacze, łączniki stabilizatora, belka skrętna, drążki reakcyjne, amortyzatory, sprężyny zawieszenia itd.).

Gdzie można ustawić geometrię kół?

Geometrię ustawia się w wyspecjalizowanych warsztatach. Mechanik musi mieć dostęp do danych serwisowych danego modelu auta, wedle których dokonuje korekty ustawień. W nowoczesnych firmach korzysta się z danych serwisowych, pochodzących z komputerowych programów warsztatowych.

W jaki sposób przebiega ustawianie geometrii kół?

Podstawowa rzecz to ustawienie zbieżności kół. Zbieżność to nic innego, jak wzajemne ustawienie kół przednich i tylnych względem siebie. Ustawienia zbieżności podawane są dla konkretnego modelu auta przez producenta samochodu. Są też zależne od tego, która oś w samochodzie jest napędzana. Pomiar zbieżności dokonywany jest z dokładnością do 0,5 mm. Natomiast mechanicy, ustawiający zbieżność, poruszają się w przedziale od minus 3 do plus 7 mm. Potwierdza to, jak bardzo precyzyjne musi być to ustawienie.

Regulacji zbieżności kół w samochodzie z przednim napędem, dokonuje się za pomocą prostych narzędzi. Regulacja polega na unieruchomieniu przegubu kulowego drążka kierowniczego kluczem i dokręceniu lub odkręceniu przeciwnakrętki, której zadaniem jest ustawienie drążka poprzecznego. Regulacji dokonuje się na obu kołach przednich.

Podczas ustawiania geometrii kół reguluje się pozostałe parametry. Tutaj również producenci samochodów podają precyzyjnie wartości ustawień. To:

• Kąt pochylenia koła – regulowany ustawieniem śrub w piaście koła przedniego i amortyzatorze drgań
• Kąt wybiegu (tylko w nielicznych autach)
• Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła
• Kąt pochylenia tylnego koła (w większości aut nieregulowany)
• Kąt zbieżności tyłu – regulowany na tylnym wahaczu
• Kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego (tylko w niektórych autach)

Właściwie ustawienie zbieżności i geometrii zawieszenia pozwala na znaczne przedłużenie okresu eksploatacji ogumienia. Poza tym można cieszyć się komfortem jazdy i bezpiecznym, przewidywalnym zachowaniem auta.

MAZDA 6 II GH  By Rudolf Stricker - Own work, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5933344

MAZDA 6 II GH
By Rudolf Stricker – Own work, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5933344

Jeśli artykuł się Państwu podobał, prosimy o udostępnianie

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ