Kia Pride Jest paskudna jak noc listopadowa, podszyta w dodatku deszczem i zimnym wiatrem. Nazwa tego auta mówi o dumie, ale z czego tu być dumnym, kiedy spojrzy się na tą kupę blaszanego nieszczęścia? Chyba tylko z tego, że jeździ i jest tanie.

To dlaczego o niej piszemy? Bo nikt o niej nie pisze i jest jej przykro. Poza tym łatwo jest pisać o samochodach za pół miliona złotych, cudownie opisanych w materiałach prasowych i ilustrowanych przepięknymi zdjęciami.

A tymczasem co ma zrobić biedny emeryt, któremu ZUS wypłaca nędzną rencinę, a on sam ma już dość drałowania rowerem na działkę? Co ma zrobić biedny studencina, który ma dość tłuczenia się autobusami na wykłady i wyczekiwania wieczorami na autobus powrotny? Co ma zrobić biedny telemarketer, który pracuje na dwanaście zmian i nikogo nie obchodzi, czym ma wrócić do domu o trzeciej nad ranem? Ryzykować spotkanie z ludźmi mających twarze o fizjonomii siodła tatarskiego i lubiących cudzą własność? Lepiej kupić sobie Kię Pridę za tysiąc złotych i nieładnie mówiąc, chrzanić to wszystko. A jeśli na przykład studencina wstydzi się jeździć takim brzydactwem, to zawsze można zaparkować je kilka ulic dalej od swojej uczelni. Kia Pride może też i zarobić, bo do wożenia pizzy i gotowych obiadów też się nadaje.

Kia Pride Kombi - licencja Wikipedia Commons

Kia Pride Kombi – licencja Wikipedia Commons

Ukraść nikt jej nie ukradnie, wystarczy blokada na kierownicę za trzydzieści złotych. Dużo nie pali. Nawet biedny rzemieślnik może wyjąć tylne siedzenia i zapakować tam worek z cementem i porozrzucać piły i wiertarki. Da radę.

Kia Pride – nasza dumna, brzydka królewna

Zawsze zaczynamy od opisu wyglądu auta. No cóż… Drzwi są, maska jest… Brzydkie to jak noc, do tego jakieś niekształtne… Jeśli można wybierać, to lepiej kupić wersję kombi – ma jeszcze sylwetkę, którą od biedy uda się zaakceptować. Będzie ciężko, ale…

Brzydula pojawiła się w sprzedaży w 1997 roku. U nas w kraju spotyka się raczej trzydrzwiowe hatchbacki i pięciodrzwiowe kombi, ale brzydula była produkowana również jako czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowy hatchback. Chwalmy Pana i dziękujmy mu za to, że producent nie stworzył coupe! Produkcja w Korei Południowej i sprzedaż na rynku polskim zakończyła się w 2000 roku, ale…
Na brzydulę znalazł się jeszcze jeden amator. Kia Pride jest do dziś produkowana w Iranie. Masochiści?

Trzydrzwiowa Kia Pride - autor MartinHansV / Wikipedia Commons

Trzydrzwiowa Kia Pride – autor MartinHansV / Wikipedia Commons

 

Miniaturowe autko (szerokość 1605mm, wysokość 1460mm i długość 3565mm w wersji 3D, 3615mm w wersji 5D oraz 3940mm w wersji sedan i kombi). Kia Pride waży zaledwie do 865kg, ale brzuszek ma spory – 37 litrów. Serduszko też jest niewielkie: ośmiozaworowy silniczek czterocylindrowy o pojemności 1.3 l i mocy 64KM. Do spokojnej jazdy wystarczy i nie spali wiele paliwa. Średnio niecałe siedem litrów powinno wystarczyć na sto kilometrów, przy spokojnej jeździe – mniej.

Do wnętrza kombi albo pięciodrzwiowego hatchbacka uda się zapakować pięć osób, byle nie ważyły więcej niż 445kg. Wnętrze jest takie samo jak w przypadku wyglądu auta – da się usiąść, a plastiki trzymają się dobrze, choć są ordynarnie paskudne. Czego można chcieć od auta za tysiąc złotych? Olchowego drewna i futra z merynosa? Można się jedynie cieszyć, jeśli poprzedni właściciel nie palił papierosów albo nie wiercił się na siedzeniu i nie powycierał w tkaninie dziur, bo ta jest niskiej jakości. Można to zawsze załatać ładnym pokrowcem i dodać „limuzynie” polotu.

Kia Pride w roli vana w Wielkiej Brytanii - autor: mick sz4, cropped and lightly altered by uploader Mr.choppers / Wikipedia Commons

Kia Pride w roli vana w Wielkiej Brytanii – autor: mick sz4,
cropped and lightly altered by uploader Mr.choppers / Wikipedia Commons

Kia Pride – typowe awarie

Jakie są problemy z tym mikrusem, tanim nawet nie jak barszcz, a jak żurek śląski z torebki?

Korozja, to największy wróg tego samochodu. Jak auto jest już porządnie zżarte przez rdzę, nie warto go kupić nawet za kilkaset złotych. Trzeba pamiętać o tym, żeby je zabezpieczać przed zakusami rudej – nadwozie jest nieocynkowane, więc nie ma się co dziwić, że samochód stanowi łakomy kąsek.

Nieślubne dziecko starej Mazdy 121 miewa problemy z alternatorem (nowy kosztuje nawet 400zł, ale zawsze można stary poddać regeneracji), trwałością przegubów (od 140 zł wzwyż) i niekiedy instalacją elektryczną. Zdarzały się problemy z układem hamulcowym.

Saipa Kia Pride - auto produkowane w Iranie. Autor: Sonia Sevilla / Wikipedia Commons

Saipa Kia Pride – auto produkowane w Iranie.
Autor: Sonia Sevilla / Wikipedia Commons

Samochód ma proste zawieszenie, które do trwałych nie należy. Wybijają się sworznie wahacza a swoje techniczne życie szybko kończą drążki stabilizatora (kosztują kilkanaście złotych). Korozja będzie pożerać także układ wydechowy.

Serduszko samochodu jest za to nadzwyczaj trwałe i zbierało pochlebne opinie właścicieli.

Spójrzmy na auto giełdę. Rocznik 1999 (z gazem) – 1000 zł, 1998 od pierwszego właściciela – 1200 zł, 2000 – od 1000 do 1600 złotych. Przynajmniej stówę można utargować na tak zwane szczęście.

Za tysiąc złotych plus ubezpieczenie mamy auto, którym da się dojechać do pracy, przewieźć zakupy z marketu, pojechać na grzyby, nie martwiąc się, że ktoś je ukradnie (kto by chciał) czy nauczyć się jeździć bez obaw o to, że popsuje się coś drogiego. Jeśli nie pożarte przez rdzę – można ryzykować.

Na koniec apel do wszystkich tych, którzy mają luksusowe auta, za które można by kupić kilkadziesiąt albo kilkaset Kii Pride, jak opisywana przez nas niedawno piękna nowa Toyota Land Cruiser. Nie śmiejcie się z małego paskudnika. Może za kilka lat właściciel Kii Pride będzie jeździć lepszym autem od Was.

Kia Pride - jeszcze na chodzie :) Autor: Chu / Wikipedia Commons

Kia Pride – jeszcze na chodzie. Autor: Chu / Wikipedia Commons

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Kia pride to niewielki samochód miejski, który można dziś kupić za kilkaset złotych. Samochód za kilkaset złotych? Tak, to prawda. Kia Pride Kombi nadal jest chętnie kupowana przez biedniejsze rodziny. Ogłoszeń o sprzedaży samochodu jest sporo (KIA pride otom oto, KIA pride OLX, KIA pride Allegro, a także oferty z lokalnych serwisów). Dlaczego ludzie decydują się kupić KIA pride? Opinie o tym aucie nie są najlepsze. Na rynku znaleźć można setki innych aut, które są ładniejsze i lepsze, a także wygodniejsze, niż KIA PRIDE. Cena jest tutaj kluczowym aspektem, bo auto jest bardzo, bardzo tanie. Czy warto kupić Kia Pride? Nasz portal motoryzacyjny Motorewia przygotował poradnik motoryzacyjny (poradnik kupującego – czy warto kupić Kia Pride), którego autorem jest dziennikarz motoryzacyjny Michał Lisiak.

Podziel się