Kierowcy samochodów osobowych są chronieni przed skutkami wypadków na dziesiątki sposobów. Motocykliści i osoby poruszające się na skuterach są wielokrotnie bardziej zagrożone odniesieniem poważnych obrażeń w wypadku, nawet niegroźnym. Kask, komfortowy i wysokiej jakości, jest jednym z elementów, które pozwalają cieszyć się z jazdy i zachować jak najwyższy poziom bezpieczeństwa.

W razie wypadku, kierowca samochodu osobowego jest chroniony przed sporą warstwę blachy. Z naszych ulic skutecznie znikają proste auta z lat osiemdziesiątych, które w przypadku mocniejszego uderzenia rozsypywały się, niczym samochodziki zbudowane z tworzywa sztucznego, które oberwały od złośliwego dziecka młotkiem. Auta mają mocne konstrukcje i strefy zgniotu, które w miarę skutecznie chronią w większości wypadków. A to nie wszystko. Kierowca siedzi na fotelu, jego szyję chroni zagłówek. W razie wypadku zabezpiecza go pas bezpieczeństwa, zapobiegając na przykład wypadnięciu przez szybę czy uderzeniu głową o kierownicę. Wszystkie elementy wnętrza – przede wszystkim kierownica i deska rozdzielcza, są zaprojektowane tak, aby w razie wypadku nie wywołać obrażeń. Kierowcę samochodu chronią też poduszki powietrzne – i to niejedna. Poduszka w kierownicy, poduszka boczna, w autach premium także poduszka kolanowa. I to nie wszystko. Już niedługo we wszystkich nowych autach, za sprawą tak wychwalanych na naszych łamach Komisarzy Europejskich, obowiązkowym elementem wyposażenia będzie system przeciwzderzeniowy, który w razie zagrożenia potrafi samodzielnie zahamować.

A motocyklista? W razie wypadku motocyklistę chroni kask, odpowiedni ubiór, kask i umiejętności techniczne, nabywane podczas lat jazdy, pozwalające na przykład na położenie motocykla w odpowiednim momencie.

Motocyklista jest o wiele bardziej zagrożony odniesieniem poważnym obrażeń od kierowcy starego samochodu klasy A.

Kask motocyklowy I Motorewia.pl I Autor By Pierotreruote - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33765334

Kask motocyklowy I Motorewia.pl I Autor By Pierotreruote – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33765334

Ile motocykli porusza się po polskich drogach?

W ciągu ostatnich lat znacząco zwiększyła się liczba jednośladów na polskich drogach. W 2006 roku było ich zarejestrowanych w Polsce 784 176 sztuk. W 2015 roku liczba wzrosła do 1 272 33 sztuk. Do tego oczywiście dochodzą skutery, które są wykorzystywane przede wszystkim w miastach, jako środek przeznaczony na dojazdy do pracy czy do szkoły.

Warto też pamiętać o tym, że motocykle i skutery są najczęściej wykorzystywane w sezonie wiosennym i letnim. W tym czasie dochodzi też do największej liczy wypadków. W czerwcu, lipcu i sierpniu doszło do 30 % wypadków w skali całego 2016 – go roku.

Bezpieczeństwo motocyklistów

W 2016 roku motocykliści uczestniczyli w 2299 wypadkach. Zginęło 232 motocyklistów i 12 ich pasażerów. Mnóstwo osób odniosło rany – 1846 prowadzących i 221 pasażerów odniosło rany. To najlepiej pokazuje, że w razie wypadku motocyklista jest bardzo narażony na śmierć albo na odniesienie ciężkich ran. Tak samo, jak jego pasażer.

Motocykliści byli sprawcami 995 wypadków, pozostałe miały miejsce przede wszystkim z winy kierujących samochodami. Największe przewinienia motocyklistów to jazda z nadmierną prędkością, nieprawidłowe wyprzedzanie, niezachowanie bezpiecznej odległości i nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.

Photo credit: glen edelson via Foter.com / CC BY

Photo credit: glen edelson via Foter.com / CC BY

Kask – podstawowy element bezpieczeństwa motocyklisty

Kask chroni twarz, głowę i przede wszystkim mózg przed uszkodzeniami, które mogą okazać się śmiertelne, albo na tyle ciężkie, że zmienią człowieka w kalekę. Nawet niewielki upadek i uderzenie głową o twardą powierzchnię – asfalt, krawężnik, maskę samochodu – w większości przypadków ma fatalne konsekwencje dla życia, zdrowia i sprawności fizycznej człowieka.

Jazda bez kasku jest też karana mandatem w wysokości 100 zł i 2 – ma punktami karnymi.

Kaski motocyklowe – rodzaje. Czym się od siebie różnią?

Najpopularniejsze są kaski integralne z nieruchomą szczęką. Są najlżejsze i najpopularniejsze, jedynie posiadacze chopperów nie bardzo je cenią. Wśród kasków integralnych można znaleźć jeszcze modele tak zwane torowe, przeznaczone jak sama nazwa mówi, do jazdy po torach. Są dość rzadkie.

Kask integralny I Żródło Moto-Tour.com.pl

Kask integralny I Żródło Moto-Tour.com.pl

Fani turystyki motocyklowej cenią kaski tak zwane szczękowce – można w nich podnosić lub demontować szczękę. Są one cięższe i głośniejsze od integrali.

Kask szczękowy - żródło Moto-Tour.com.pl

Kask szczękowy – żródło Moto-Tour.com.pl

Kolejny rodzaj to kaski otwarte – w ogóle nie mają one szczęki. To właśnie one są cenione przez posiadaczy chopperów. Ale – także przez osoby jeżdżące na skuterach. Ich wielką zaletą są duże wizjery, co zapewnia doskonałą widoczność.

Kask otwarty I Źródło Moto-Tour.com.pl

Kask otwarty I Źródło Moto-Tour.com.pl

Orzechy –tak popularnie nazywa się kaski, które w ogóle nie mają zamontowanego wizjera, ani nie posiadają tzw. szczęki. Za to są cenione za świetną wentylację twarzy. Nie są one zbyt bezpieczne.

Kask typu orzech I Źródło Moto-Tour.com.pl

Kask typu orzech I Źródło Moto-Tour.com.pl

Kaski crossowe – używane są do jazdy w terenie, na przykład w czasie motocrossów. Posiadają mocno wysuniętą szczękę i daszek. Nie mają wizjera. Zamiast niego motocyklista zakłada google. Kaski crossowe muszą też obowiązkowo posiadać filtry, które zapobiegają wdychaniu pyłów.

Kask crossowy i enduro I Źródło Moto-Tour.com.pl

Kask crossowy i enduro I Źródło Moto-Tour.com.pl

Czym charakteryzuje się dobry kask motocyklowy?

Dobry kask musi posiadać atest bezpieczeństwa, który gwarantuje, że został wykonany zgodnie z odpowiednimi standardami. Kask musi zapewniać bezpieczeństwo. W tym celu musi być wykonany z najlepszych materiałów. Bardzo ważny jest też komfort.

Wszystko zatem zależy od skorupy kasku, od tego, jaka została używa wyściółka, jak zamocowano wizjer i z jakiego materiału go wykonano, jaka jest wentylacja, jakie jest zapięcie, jaką kask zapewnia aerodynamikę, czy wizjer nie paruje w czasie jazdy itd.

Photo credit: Foter.com

Photo credit: Foter.com

Teraz kilka słów na temat elementów, mających wpływ na to, czy dany kask jest dobry i komfortowy.

Skorupy produkuje się z polimerów (tworzyw sztucznych) i kompozytów, które są trwalsze i bardziej wytrzymałe. Kask musi zaabsorbować siłę uderzenia, a na to ma wpływ jego wytrzymałość oraz użycie odpowiedniej wyściółki.

Wizjery również produkuje się ze specjalnych, przezroczystych tworzyw sztucznych. Te najdroższe powinny być (choć nie zawsze są) odporne na zadrapania. Można wybierać spośród wizjerów standardowych, przyciemnianych (droższe) i lustrzanych (najdroższe). Poza zapewnieniem odpowiedniej widoczności, wizjer musi być też odporny na parowanie. W tym celu stosuje się dwa rozwiązania – tańsze i mniej skuteczne, czyli pokrycie wizjera od wewnątrz warstwą przeciwmgielną i droższe, tzw. Pinlock, czyli zastosowanie dodatkowej, wewnętrznej szybki.

Kolejny element do zapięcie. Obecnie stosuje się najtańsze zatrzaski, zapięcia microlock i najbezpieczniejsze (a zarazem najdroższe) rozwiązanie, czyli zapięcie Double D.

Ostatni element wyposażenia kasku to wyściółka. W niektórych kaskach można ją wypiąć i np. wyprać lub wyczyścić, w innych jest ona niestety, zamocowana na stałe. Stosuje się wyściółki standardowe i termoaktywne.

Photo credit: Foter.com

Photo credit: Foter.com

Wybór odpowiedniego rozmiaru

Nie obejdzie się oczywiście bez wyboru odpowiedniego rozmiaru kasku. Poza wyborem odpowiedniego rozmiaru, można też dopasowywać niektóre elementy, jak gąbki policzkowe.

Producenci kasków a także dobre sklepy internetowe z kaskami oferują tabele z rozmiarami, między innymi z obwodem głowy, które pozwalają dobrze dobrać kask dla siebie.

Zwrócenie uwagi na hałas i wentylację

Kask musi też zapewniać ochronę przed hałasem z zewnątrz oraz przede wszystkim pracą silnika motocykla i szumem wiatru.

Kaski posiadają też różne rozwiązania, dotyczące wentylacji, które można dopasowywać do swoich potrzeb.

Photo credit: Foter.com

Photo credit: Foter.com

Gdzie kupić dobry kask?

W sieci znaleźć można wiele interesujących sklepów, w których oferowane są kaski dla motocyklistów. Jednym z najbardziej cenionych jest sklep Moto-Tour. W ofercie firmy znaleźć można atestowane kaski szczękowe, integralne, otwarte, modułowe, cross/enduro, a także dziecięce, dla młodych fanów jazdy na jednośladach.

Oprócz samych kasków, Moto-Tour oferuje też wizjery, mechanizmy i części zamienne, dobre środki do pielęgnacji oraz gogle do jazdy crossowej.

Dobry kask to podstawowy element wyposażenia każdego motocyklisty, a także posiadacza motoroweru czy skutera. Nie warto ryzykować swoim zdrowiem i życiem.

 

kaski motocyklowe I Motorewia.pl I autor: By Nicholas Gemini - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=57033600

kaski motocyklowe I Motorewia.pl I autor: By Nicholas Gemini – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=57033600

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl