Nabywca Dacii Logan MCV pierwszej generacji musi być przygotowany na wiele nieciekawych sytuacji. Konflikty będą narastać w czasie imprez rodzinnych. Biesiadnicy już po pierwszej łyżce rosołu z ręcznie robionym makaronem, który osiądzie im na wąsach i poplami białe koszule, będą uprawiać straszliwy humor na temat rumuńskiej motoryzacji.

Niejeden sąsiad z bloku wypręży się z dumą przy dziewiętnastoletnim Volkswagenie, patrząc z niesmakiem na Logana. Nie braknie też takich, którzy będą na chama wyprzedzać na drodze stuningowanym gruchotem, w którym każda obluzowana śrubka gra swoją melodię, aby pokazać swoją wyższość. A do tego dojdą złośliwe uśmieszki ze strony dam i panów, wysiadających z nowych SUV i crossoverów, które mają trzylitrowe silniki i napęd na cztery koła, a mimo tego najczęściej podróżują pomiędzy apartamentowcem, biurowcem i Almą.

Mimo tak ogromnej fali nienawiści wielu nabywców używanej Dacii Logan MCV uśmiecha się szeroko. Dlaczego? Cieszą się z tego, że minimalnie obciążyli swój budżet, kupując całkiem młode i duże auto. Jeśli zabrakło gotówki, wystarczył im niewielki kredycik. Nie przerażają ich zwyżki kursów CHF. Nie muszą martwić się o to, czy w samochodzie popsuje się automatyczna skrzynia i wtryskiwacze (polecamy kupno benzynowego Logana), za które trzeba będzie zapłacić kilkanaście tysięcy złotych. Nie martwi ich spadek wartości rezydualnej, bo ten zebrał już swoje krwawe żniwo wśród pierwszych właścicieli Loganów, którzy kupili je w salonach. Dla nabywców używanych Loganów będzie on już niemalże nieodczuwalny.

Używana Dacia Logan MCV to idealny pojazd dla osób, które mają już sporo wydatków na głowie. Zamiast dobijać się kolejnym kredytem, lepiej przetrwać do lepszych czasów, jeżdżąc tanią, używaną Dacią. A za kilka lat można przesiąść się do czegoś lepszego, jak „odzyska się płynność finansową”.

DACIA LOGAN MCV  Photo credit: Gonmi via Foter.com / CC BY

DACIA LOGAN MCV
Photo credit: Gonmi via Foter.com / CC BY

 

Największe atuty Dacii Logan MCV pierwszej generacji

Jakie są dwa największe atuty Dacii Logan MCV? Pierwszy to niska cena zakupu, drugi to niskie koszty utrzymania. Ośmioletnia Dacia Logan MCV kosztuje około ośmiu tysięcy złotych, siedmioletnia – tysiąc mniej, zdarzają się i tańsze. Duża część aut, oferowanych na polskim rynku, pochodzi od pierwszych właścicieli, którzy zakupili je polskich w salonach. Łatwo można zatem zweryfikować stan techniczny takiego pojazdu. Auta mają kierownice po lewej stronie, nie są zespawane z trzech, można znaleźć takie, które nie przekroczyły jeszcze stu tysięcy kilometrów przebiegu. Problemy techniczne oczywiście się zdarzają, Dacia to nie jest Toyota, ale koszty usunięcia większości awarii są naprawdę niskie.

Trzeci atut to ilość przestrzeni. Pięciodrzwiowy i pięcioosobowy kombivan bez problemu przetransportuje pięć osób, doskonale sprawdzając się w roli auta rodzinnego. Doceni go nawet rodzina z małym dzieckiem, która bez problemu zapakuje z tyłu wózek. Oferowane były także wersje siedmioosobowe, w których zamontowano dodatkowy, trzeci rząd foteli z dwoma miejscami.

DACIA LOGAN MCV

DACIA LOGAN MCV

Duża przestrzeń bagażowa i wygodny dostęp do niej dzięki szerokim, pionowym drzwiom to kolejny atut Logana MCV. Standardowa pojemność bagażnika to 700 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy jest to aż 2350 litrów. Takie auto doceni fachowiec, który będzie chciał przetransportować nim kilka potężnych skrzynek z narzędziami i kilka worków chemii budowlanej.

Dacia Logan MCV pierwszej generacji

Dacia Logan MCV była produkowana w latach 2006 – 2012. W 2008 roku delikatnie odświeżono jej wygląd, zmieniając między innymi wygląd tylnych lamp. Kombivan MCV prezentuje się zdecydowanie lepiej od wersji sedan. Przód auta i przednie drzwi są identyczne jak w sedanie. Dalej w wersji sedan rozpoczyna się prawdziwa tragedia: jej zwiastunem jest druga para drzwi, z obrzydliwie poprowadzoną linią okna. Zupełnie, jakby projektant rysował ją przy użyciu wielkiej ekierki. Brzydota narasta z każdym centymetrem, obejmując swym zasięgiem cały tylny bagażnik i reflektory. Bliźniacza Dacia Logan MCV prezentuje się o niebo lepiej. Tylne drzwi, choć dalej uzbrojone w niemal kwadratową szybę, wcale nie wyglądają źle. Tył auta jest w miarę obły, czym odróżnia się od sedana. Mamy tu ładnie zaprojektowane lampy, optycznie podwyższone przez czarne nakładki, szerokie, asymetryczne, dwuczęściowe drzwi, które wyglądają całkiem nieźle i ładnie wkomponowany zderzak, składający się z trzech części.

Gorzej jest niestety w środku. Absolutnie, nie można narzekać na czarne tworzywo. To tanie auto, produkowane dla niewymagających klientów, więc trudno tu oczekiwać ozdobnego drewna. W dodatku większość droższych kompaktów nie może pochwalić się niczym lepszym. Gorszy jest styl. Deska rozdzielcza jest czytelna i całkiem niezła. Całość paskudzą jednak cztery archaiczne kratki nawiewów, niewiele różniące się od tych, które stosowano w pierwszych wersjach Poloneza. Niezbyt ciekawy i zdecydowanie odbiegający od innych pojazdów jest także kształt kierownicy. Resztę można przeżyć. Auto jest proste, można się szybko do niego przyzwyczaić. Miejsce jest pod dostatkiem, a fotele są w miarę dobrze wyprofilowane.

DACIA LOGAN MCV

DACIA LOGAN MCV

Dacia Logan MCV została zbudowana w oparciu o płytę podłogową Renault Clio III. Zastosowano także wiele elementów zawieszenia z Clio, które zostało jednak uproszczone. Układ zawieszenia wykorzystuje kolumny MacPhersona oraz belkę skrętną z tyłu. Zawieszenie jest miękkie i dobrze tłumi nierówności. Jest też trwałe. Auto ma także całkiem spory prześwit. Nietrwałym elementem okazywały się łożyska kół.

Dacia Logan MCV wykorzystywała również silniki z Renault Clio. Samochód wyposażono w benzynowe jednostki 1.4 (75KM) i 1.6 (84KM i 105KM). Producent montował także silniki wysokoprężne 1.5l z rodziny dCi, lepiej jednak z nich zrezygnować, aby nie narazić się na dodatkowe problemy. Z silnikami współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna. Napęd przekazywany jest na przednie koła. Na rynku spotkać można także wersje z fabryczną instalacją LPG. My uważamy jednak, że gaz dobry jest do podgrzewania garnków w kuchni, a do napędzania auta stosuje się benzynę.

DACIA LOGAN MCV  Photo credit: Gonmi via Foter.com / CC BY

DACIA LOGAN MCV
Photo credit: Gonmi via Foter.com / CC BY

Silnik 1.4l o mocy 75KM przyspiesza do setki w 13 sekund. Zużycie paliwa wynosi ok. 9 litrów w mieście i 5.5 na trasie. Słabsza jednostka 1.6 o mocy 84KM rozpędza auto do setki w 11.5 sekundy. Zużycie paliwa wynosi ok. 10 l w mieście i ok. 6l/100km na trasie. Najmocniejszy, szesnastozaworowy silnik o mocy 105KM rozpędza Logana do setki w dziesięć sekund. Zużywa ok. 9.5l/100km po mieście i ok. 6l/100km w trasie. Na co należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o napęd tego auta? Zdarzały się awarie osprzętu silnika – psuły się cewki zapłonowe oraz alternator. Zdarzały się też wycieki oleju, spowodowane uszkodzeniem uszczelnienia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Dochodziło także do uszkodzenia simmeringów wału korbowego. Psuły się też silniczki krokowe.

Podczas eksploatacji Logana MCV trzeba pamiętać o terminowej wymianie paska rozrządu. Do tego należy… ignorować zalecenia producenta pojazdu, który pozwalał na wymianę oleju silnikowego co 30 tysięcy kilometrów. Dla dobra silników i dla zwiększenia ich trwałości, olej powinno się wymieniać maksymalnie co 15 tysięcy kilometrów.

Wyposażenie większości wersji jest skromne, dlatego też nie bardzo ma się co psuć. Co ciekawe, awariom ulegały konstrukcje fotela kierowcy (stelaże). W najbogatszych wersjach można liczyć na dwie poduszki powietrzne, ABS, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby. I właśnie mechanizm elektrycznego sterowania szyb bywał także zawodny.

DACIA LOGAN MCV Photo credit: Eselsmann™ via Foter.com / CC BY

DACIA LOGAN MCV
Photo credit: Eselsmann™ via Foter.com / CC BY

Logan MCV może mieć też naloty korozji, w szczególności na dolnej części drzwi, pod uszczelkami, czy też na klapie bagażnika. Trzeba to sprawdzić podczas zakupu, nie można też zapomnieć o zabezpieczaniu auta przed korozją. Tym bardziej, że wadą Dacii Logan jest słaby lakier. Niewielki odprysk może stać się źródłem korozji, zatem warto jak najszybciej uzbroić się w zestaw do samodzielnego robienia zaprawek i reagować na każde uszkodzenie lakieru. Małe rdzawe naloty są jeszcze do przeżycia i usunięcia, Daciom z lekko nadżartymi drzwiami od razu dziękujemy. Co ciekawe, rdza prawie w ogóle nie konsumuje układu wydechowego.

Dacia Logan MCV mierzy 4450mm długości, 1760mm szerokości oraz 1640mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2900mm. Masa auta, w zależności od wersji silnikowej wynosi od 1165 do 1255 kg.

W testach Euro NCAP samochód otrzymał trzy gwiazdki.

Dacia Logan MCV to proste konstrukcyjnie kombi (kombivan), które oferuje sporo miejsca, jest tanie w zakupie, niedrogie w utrzymaniu (w przypadku wersji z silnikiem benzynowym) i nie jest zbytnio awaryjne. To świetny samochód dla mniej wymagającego kierowcy, który potrzebuje taniego auta na kilka lat eksploatacji.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się