W ciągu ostatnich lat w większości afrykańskich konfliktów bojowych używano pickupów w roli wozów transportowych oraz nośników różnorakiego uzbrojenia, od ciężkich karabinów maszynowych, poprzez działa bezodrzutowe aż po dwulufowe działka przeciwlotnicze 23mm. Do tej pory w niemal każdym z nich preferowane były samochody marki Toyota. Tymczasem w Libii Toyoty zostały wyręczone przez auta ZX Grandtiger, produkowane w Chinach.

Pickupy Toyoty były używane w dziesiątkach konfliktów na świecie, w tym także w słynnej Wojnie Toyot. Pisaliśmy o tym w artykule – Pickupy bojowe Toyoty, pojazdy bojowe dla biednych.

Tymczasem w wojnie domowej w Libii rolę Toyot przejęły samochody ZX Grandtiger. Tak, prawie takie same, jak te, które było montowane przez pewien czas w Polsce, w lubelskiej Warfamie. Chińskie auta, za sprawą polskich inżynierów, spełniły europejskie wymagania, otrzymały homologację i mogły być sprzedawane w całej UE. Pomimo atrakcyjnego wyglądu, bogatego wyposażenia, amerykańskiego układu przeniesienia napędu, sprawdzonego silnika Hyundaia i atrakcyjnej ceny, nie podbiły polskiego rynku. Nie chciał ich polski przedsiębiorca, nie chciał polski rolnik, za to chętnie wziął libijski rebeliant, a potem także żołnierz libijskich wojsk prorządowych.

ZX Grandtiger  już jako "technical" w mieście Brega w czasie wojny libijskiej - źródło Al Jazeera English

ZX Grandtiger już jako „technical” w mieście Brega w czasie wojny libijskiej – źródło Al Jazeera English

 

Jak Grandtigery znalazły się w Libii?

Chiński koncern ZX Auto sprzedawał swoje auta w Libii już od 2003 roku. W 2009 roku, jak donosi Forbes, udało się sprzedać ponad 9 tysięcy pojazdów tej marki. Chińczycy sporo inwestowali w Libii, znajdowało się tu wielu biznesmenów i pracowników z tego kraju. W 2011 roku wybuchła rebelia przeciwko wieloletniemu przywódcy kraju, Muammarowi Kadafiemu. Chiny były jednym z niewielu krajów, jakie protestowały na Forum ONZ przeciwko NATO – wskim bombardowaniom Libii, skierowanym przeciwko wojskom rządowym, wiernym Muammarowi Kadafiemu. Przypomnijmy, zgodnie z Rezolucją 1973, 19 marca 2011 roku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych, Francji i Wielkiej Brytanii uzyskały mandat do przeprowadzenia uderzeń lotniczych na wojska rządowe, co miało pomóc libijskim rebeliantom w pokonaniu armii i przejęciu władzy w kraju. Pomimo wsparcia lotniczego, wojska rządowe walczyły dość długo. Być może znów dzięki Chińczykom – albowiem kanadyjski dziennik „The Globe and Mail” donosił o znalezieniu dokumentów, z których wynikało, że pomimo embarga, Chińczycy dostarczali armii rządowej broń. 20 października 2011 roku Kadafi został zabity przez rebeliantów w Syrcie. Absolutnie nie rozwiązało to problemów kraju, w którym zamiast spokoju i dostatku, pojawili się islamscy radykałowie. Walki trwają do dziś. To jednakże temat na portal o zupełnie innej tematyce. My powróćmy do naszego bohatera, czyli chińskiego Wielkiego Tygrysa.

ZX Grandtiger w czasie wojny w Libii - źródło ChinaAuto.web

ZX Grandtiger w czasie wojny w Libii – źródło ChinaAuto.web

Grandtiger w rękach rebeliantów i armii prorządowej, wiernej Kaddafiemu

Ocenia się, że w ręce rebeliantów, walczących przeciwko libijskiej armii rządowej, trafiło około 6000 pickupów ZX Grandtiger. Samochody były przebudowywane w tzw. technicals, czyli na ich ładowniach montowano, jak wspomnieliśmy wcześniej, działka przeciwlotnicze, ciężkie karabiny maszynowe czy działa bezodrzutowe. Pomysłowość „inżynierów” ograniczała tylko dostępność określonej broni – widziano pickupy, które na ładowni miały zamontowany zasobnik z niekierowanymi pociskami rakietowymi, zdjęty z uszkodzonego śmigłowca lub samolotu.

Libijska armia rządowa na początku konfliktu nie narzekała na brak ciężkich pojazdów bojowych – dochody z ropy naftowej pozwalały na zakup mnóstwa broni w wielu krajach. Jednakże w miarę strat, zadawanych przez rebeliantów i bombardowania, także i wojska prorządowe coraz częściej wykorzystywały Grandtigery w roli aut bojowych.

ZX Grandtiger bez dachu, uzbrojony w rosyjskie działo bezodrzutowe (ciężki granatnik przecowpancerny) SPG-9 73mm.

ZX Grandtiger bez dachu, uzbrojony w rosyjskie działo bezodrzutowe (ciężki granatnik przecowpancerny) SPG-9 73mm.

Czy to koniec dominacji pojazdów Toyoty w afrykańskich konfliktach?

Można spodziewać się, że chińskie samochody będą powoli wypierać japońskie pickupy z roli lekkich wozów bojowych na terenie Afryki. Dlaczego? Japońskie auta słyną z niezawodności, ale są dużo droższe od pojazdów chińskich. Poza tym wymagają bardziej starannej obsługi i droższych części. Oryginalny Grandtiger w najtańszej wersji, sprzedawany w popularnym chińskim serwisie internetowym kosztuje ok. 9000 USD. Kto pobije taką cenę?

Chińskie auta są tańsze i prostsze konstrukcyjnie. Do tego są intensywnie promowane przez Chińczyków, którzy sporo inwestują w wielu krajach Afryki.

Menedżerowie Toyoty mogą tylko podziękować Chińczykom. Widok Hiluxów czy LandCruiserów, wykorzystywanych przez Talibów w Afganistanie, terrorystów z IS w Syrii i Iraku czy żołnierzy różnych watażków w Somalii był ogromną antyreklamą dla japońskiego producenta, który z pewnością woli, aby jego auta wykorzystywali menedżerowie, przedsiębiorcy albo żołnierze polskich sił specjalnych, którzy także wykorzystują Toyoty Hilux.

ZX Grandtiger w Libii - źródło internet

ZX Grandtiger w Libii – źródło internet

ZX Auto GrandTiger – dane techniczne

ZX Auto GrandTiger ma 5575mm dlugości, 1750 mm szerokości i 1775mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2900mm. Masa własna wynos ok. 1600 kg. Czterodrzwiowa kabina pasażerska przeznaczona jest dla pięciu osób.

Napęd przekazywany jest na tylną oś lub na wszystkie koła.

Auto oferowane jest z dwoma, czterocylindrowymi silnikami benzynowymi 2.4 l o mocy 104 KM (średnie zużycie paliwa ok. 10 l/100km) i 2.4l o mocy 127 KM (11l/100km) oraz z dwoma silnikami wysokoprężnymi – 3.2 l o mocy 102 KM (średnie zużycie paliwa 8,5l/100km) i 3.2 l o mocy 110 KM (średnie zużycie paliwa 11l/100km). Ze wszystkimi silnikami współpracują pięciobiegowe skrzynie manualne. Zbiornik paliwa mieści 65 litrów.

-

Cywilny ZX Grandtiger - źródło strona producenta

Cywilny ZX Grandtiger – źródło strona producenta

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!