Jak rozpoznać wypadanie zapłonów w samochodzie? Jakie są objawy wypadania zapłonów? Jaki błąd odczytuje się dzięki diagnostyce komputerowej przy wypadaniu zapłonów? Jak samodzielnie naprawić wypadanie zapłonów w samochodzie?

Wypadanie zapłonów to problem, który dotyka samochody z silnikami benzynowymi. Czym w praktyce jest wypadanie zapłonów? To brak iskry na świecy zapłonowej, w jednym cyklu pracy silnika, przez co nie dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo – powietrznej.

Jak rozpoznać wypadanie zapłonów z silniku?

W zależności od samochodu, mogą wystąpić różne objawy. Czasami występują wszystkie na raz, czasami tylko niektóre z nich.
• W początkowej fazie awarii pojawiają się delikatne, pojedyncze szarpnięcia w trakcie jazdy. Wielu kierowców zrzuca je na karb sprzęgła, skrzyni biegów, a nawet opon.
Szarpnięcia stają się coraz częstsze i coraz silniejsze.
• Szarpanie w trakcie jazdy narasta. Aż w końcu jest na tyle silne, że jazda autem staje się niemożliwa.
• Samochód traci moc. Z coraz większym trudem przyspiesza, aż w końcu niemalże nie ma siły jechać.
• Pojawia się falowanie obrotów silnika na biegu jałowym. Przy narastaniu problemu, silnik przygasa.
• Całkowity brak zapłonu na jednym z cylindrów powoduje, że samochód słabnie, silnik hałasuje i wyczuwalne są bardzo silne drgania (np. na kierownicy auta).
• Zapala się kontrolka check engine. W początkowej fazie awarii check engine może zapalać się tylko po naciśnięciu pedału gazu.

By Carolla - Own work, CC BY-SA 3.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3689500

By Carolla – Own work, CC BY-SA 3.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3689500

 

Diagnostyka komputerowa przy wypadaniu zapłonów – Błąd PO301, błąd PO302, błąd PO303, błąd PO304

Zapalenie się kontrolki check engine oznacza konieczność podłączenia auta pod diagnostykę komputerową. Przy tego typu awariach do diagnostyki komputerowej wystarczają najprostsze zestawy.
Błąd PO301 – oznacza wypadanie zapłonu na pierwszym cylindrze.
Błąd PO302 – na drugim, PO303 na trzecim, PO 304 na czwartym.

Wypadanie zapłonów – co jest powodem?

Co może być powodem wypadania zapłonów w samochodzie z silnikiem benzynowym?
W nowszych samochodach:
• Awaria świecy zapłonowej;
• Awaria pojedynczej cewki zapłonowej – tzw. monocewki (w silnikach, gdzie nad każdą świecą zapłonową montuje się jedną cewkę zapłonową, a każda z cewek ma swoje gniazdko podłączeniowe).
• Awaria zespołu cewek zapłonowych – w silnikach, gdzie stosuje się cewki zblokowane. Tzn. zespół trzech albo czterech cewek zapłonowych, które mają jedno wspólne gniazdko.
• Rzadko dochodzi do uszkodzenia przewodu sterującego, podłączonego do jednej z cewek, albo zespołu cewek. Na przykład na skutek dotknięcia nim do gorącego bloku silnika, albo uszkodzenia mechanicznego.
W starszych samochodach:
• Awaria świecy zapłonowej;
• Awaria przewodów wysokiego napięcia (przewodów zapłonowych) – najczęściej powodem awarii jest uszkodzenie izolacji albo przepalenie wnętrza przewodów na skutek zużycia;
• Awaria palca rozdzielacza – najczęściej dochodzi do jego zużycia mechanicznego;
• Awaria kopułki palca rozdzielacza – najczęściej powodem jest mechaniczne zużycie styków, przez które palec rozdzielacza załącza prąd, albo utrata szczelności i dostawanie się wilgoci do środka.

Wypadanie zapłonów – sposoby naprawy awarii

Wypadanie zapłonów to awaria, którą można usunąć samodzielnie. Trzeba zaopatrzyć się w nowe części i odpowiednie narzędzia.

Jak naprawić wypadanie zapłonów w nowszych samochodach?
• Wymienić cewki zapłonowe – pojedyncze albo zblokowane;
• Wymienić komplet świec zapłonowych.

Jak naprawić wypadanie zapłonów w starszych samochodach?
• Wymienić komplet świec zapłonowych.
• Wymienić komplet przewodów zapłonowych (przewodów wysokiego napięcia).
• Zamontować nowy palec rozdzielacza.

Czy da się jeździć autem z problemem wypadania zapłonów?

Eksploatacja takiego samochodu jest bardzo trudna, ze względu na szarpanie, czasami bardzo silne, uniemożliwiające płynne poruszanie się.
Szarpanie stanowi także niebezpieczeństwo dla innych kierowców, jadących za uszkodzonym autem.
Trzeba pamiętać o tym, że wypadanie zapłonów prowadzi do zniszczenia katalizatora – niszczy go niespalone paliwo.

Podczas wyjazdu w daleką trasę pojawiło się wypadanie zapłonów – czy uda mi się wrócić do domu własnym autem?

W przypadku tej awarii najlepiej wezwać lawetę.
Jeśli kierowcę dzieli od domu kilkadziesiąt kilometrów, a awarii uległa jedna cewka, albo jedna świeca, można spróbować wrócić do domu. Trzeba jednak liczyć się z możliwym zniszczeniem katalizatora.
Jak jechać? Przede wszystkim bocznymi drogami, o niskim natężeniu ruchu. Silnik będzie dużo słabszy. W przypadku awarii cewki zapłonowej czasami pomagają kilkunastominutowe odpoczynki, co 20 – 30 kilometrów. Należy wówczas wyłączyć silnik i odczekać 15 minut.

Wypadanie zapłonów – jak dobierać części zamienne?

Potrzebne są podstawowe dane, takie jak marka samochodu, model, pojemność i moc silnika. Niezbędny może być nr VIN.
Na co trzeba zwrócić uwagę?

Producent mógł montować ten sam samochód w kilku różnych krajach. Np. wersja kombi powstawała w jednym kraju, a wersja hatchback w innym. Pomimo tego, że w autach montowano ten sam silnik, to niektóre elementy były dostarczane przez różnych poddostawców.
• Podczas zakupu cewek zapłonowych należy zwrócić szczególną uwagę na ilość biegunów. Do przykładowego hatchbacka mogły być stosowane cewki z czterema biegunami, a do przykładowego kombi – z pięcioma.
• Podczas zakupu kopułki aparatu zapłonowego należy zwrócić uwagę na to, czy pasują mocowania.
• Podobne różnice, jak w przypadku cewki zapłonowej, mogą wystąpić w przypadku palca rozdzielacza i kopułki aparatu zapłonowego.
Dlatego najlepiej jest zdemontować stare części i porównać je z nowymi, w sklepie, albo z fotografiami w sklepach internetowych.
• Świece zapłonowe – każdy producent samochodu dokładnie określa, jakie świece zapłonowe mogą być stosowane w jego aucie. Określa się model i producenta. To bardzo ważne i trzeba się tego trzymać. Źle dobrana świeca może być źródłem szeregu problemów, aż do spalania stukowego, które potrafi wysmażyć dziurę w bloku silnika. I nie da się jej zakleić klejem dwuskładnikowym.

Wypadanie zapłonów – czy warto kupić części używane?

Kupowanie części używanych do układu zapłonowego, na przykład cewek zapłonowych, albo przewodów wysokiego napięcia do starszych samochodów, mija się z celem. Takie części nie zapewniają jakiejkolwiek pewności. Jedna cewka może zepsuć się za tydzień, druga za miesiąc, trzecia za półtora, czwarta w ogóle nie będzie działać. Chyba, że ktoś kupi sobie od razu 20 cewek i w razie awarii będzie się bawił w montaż kolejnych. Tylko po co komu taki samochód?

Marka i cena części mają wpływ na jakość

Posłużmy się przykładami wziętymi z życia i własnego doświadczenia.
Oryginalne cewki zapłonowe (monocewki), zastosowane na pierwszy montaż w popularnym kompakcie, pracowały przez 11 lat i 200 tys. km przebiegu. Oryginalną cewkę, identyczną, jak na pierwszy montaż, można obecnie kupić w sklepie za ok. 300 – 350 zł/szt. Zatem koszt wymiany będzie duży (1200 zł za same cewki, plus jeszcze ok. 60 zł za świece zapłonowe), ale w zamian będzie można mieć pewność, że cewki będą pracować przez kolejne 200 tys. km przebiegu.
Markowe zamienniki do tego samego auta kosztowały 160 zł/szt. Pracowały przez 4 lata i udało się na nich przejechać ponad 70 tys. kilometrów. W tym przypadku zakup był również opłacalny, a największą zaletą było to, że nie trzeba było na raz wydawać ponad 1200 zł na naprawę.
Kolejnym komplet, który zagościł pod maską auta, składał się z tanich zamienników (85 zł/szt.). To już była porażka. Cewki zaczęły zawodzić po niecałym roku, po przejechaniu ok 12 tys. km przebiegu.
Rekord długości pracy pobiła cewka zapłonowa bezmarkowa, kupiona w sklepie stacjonarnym największego dystrybutora części, z powodu chwilowego braku innych, przy bardzo palącej potrzebie szybkiej naprawy auta. Kosztowała 60 zł/szt. W ogóle nie zadziałała. Trzeba było czekać miesiąc na zwrot pieniędzy.

Podobnie sprawa ma się z przewodami zapłonowymi (przewodami wysokiego napięcia) do starszych samochodów. Komplet oryginalnych przewodów zapłonowych, zastosowanych na pierwszy montaż, wytrzymał 180 tys. kilometrów. Taki sam w sklepie kosztował ok. 600 zł.
Zamiennik japońskiej firmy, z fantazyjnym błękitnym kolorem izolacji, kosztował jedynie 60 zł.
Ale wymagał wymiany już po roku.

Pamiętajmy, że nowe cewki zapłonowe powinny być dokładnie zapakowane w zgrzewaną folię. Wiadomo wtedy, że nikt danej części nie dotykał, poza rączkami osób ją produkujących i pakujących do pudełek. Podobnie palce rozdzielacza i kopułki aparatu zapłonowego.
Unikamy też części, na których są kropki zrobione mazakami itd., bo to mogą być tzw. zwroty
Większość cewek zapłonowych posiada oznaczenia, znajdujące się na ich obudowach – nazwę producenta, numer seryjny itd.

Wypadanie zapłonów – co przygotować?

Nowe części zamienne, komplet narzędzi, smar ceramiczny lub miedziowy wysokotemperaturowy i klucz do świec zapłonowych.
Przed rozpoczęciem prac należy ustawić auto w bezpiecznym miejscu, zaciągnąć hamulec ręczny, poczekać aż silnik ostygnie. Przed przystąpieniem do wymiany należy, dla własnego bezpieczeństwa, odłączyć akumulator samochodowy. Układ zapłonowy generuje prąd, który może być niebezpieczny dla człowieka.

Jeśli ktoś nie czuje się na siłach – mechanicy w każdym warsztacie chętnie wymienią mu wszystkie elementy układu zapłonowego.

Świeca zapłonowa - https://www.motorewia.pl / Michał Lisiak

Świeca zapłonowa – https://www.motorewia.pl / Michał Lisiak

 

Wypadanie zapłonów – wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe należy wymienić i w autach nowszych i w starszych, z przewodami zapłonowymi. Przy montażu i demontażu należy zachowywać się delikatnie – świeca to nie jest zapieczony uliczny hydrant. Ukręcenie świecy to poważny problem i trzeba go uniknąć. Są na szczęście mechanicy, którzy dysponują wiedzą i narzędziami, pozwalającymi usunąć zerwaną świecę.
Producent samochodu podaje moment dokręcenia, z jakim należy dokręcać świece
(Np. w Fordzie Focusie pierwszej generacji z silnikiem 1.4 moment obrotowy dokręcania świec to 15 Nm, a w Toyocie Corolli E12 z silnikiem 1.4 to 18 Nm). Jeśli nie mamy klucza dynamometrycznego, na opakowaniu świecy znajduje się opis, jak należy dokręcić świecę z właściwą siłą. Świece należy umieścić w otworze i dokręcić je ręcznie tak, aż ich pierścień uszczelniający będzie dokładnie przylegał do gniazda (mówiąc wprost dokręca się je ręcznie na tyle, na ile można). Następnie przy pomocy klucza do świec trzeba wykonać jeszcze od 1/3 do 2/3 obrotu.

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl I Zdjęcia własne


• Jeśli świeca zapłonowa stawia opór przy odkręcaniu, można użyć specjalnego preparatu do luzowania świec i wtryskiwaczy.
• Przed montażem nowych świec zapłonowych należy posmarować ich gwinty za pomocą smaru miedziowego albo ceramicznego. Zapobiegnie to zapieczeniu.
• Do demontażu i montażu świec niezbędny jest odpowiedni klucz – dobrany do średnicy świecy.
• W niektórych samochodach świece umieszczone są bardzo głęboko – potrzebny jest bardzo długi klucz.
• Wymiana świec u mechanika to najczęściej wydatek ok. 100 zł za komplet.

Wymiana świec zapłonowych:
• Zdjęcie górnej osłony silnika (jeśli występuje);
• Odłączenie wtyczek prowadzących do cewek zapłonowych albo wtyczki prowadzącej do zespołu cewek;

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl I Zdjęcia własne


• Odkręcenie pojedynczych cewek albo zespołu cewek;

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl I Zdjęcia własne


• Wyjęcie cewek;

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl I Zdjęcia własne


• Odkręcenie świec za pomocą klucza;
• Wyciągnięcie świec;
• Posmarowanie gwintów nowych świec smarem wysokotemperaturowym;
• Umieszczenie świec w gniazdach:
• Delikatnie przykręcenie, aby nie uszkodzić gwintów;
• Kiedy świece załapią – wkręcenie i dokręcenie z właściwą siłą.

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

 

Wymiana cewek zapłonowych przy wypadaniu zapłonów

Cewki wymienia się po zakończonej wymianie świec zapłonowych.
W poprzednim etapie opisaliśmy już demontaż. Teraz montaż.
• Umieszczenie cewek pojedynczych albo zespołu cewek nad świecami;
• Delikatne dociśnięcie cewek albo zespołu cewek tak, aby połączyły się szczelnie z górną częścią świec zapłonowych;
• Przykręcenie cewek albo zespołu cewek za pomocą śrub montażowych;
Uwaga! Wskazana ostrożność – śruby mocujące można łatwo ukręcić!
• Zamocowanie wtyczek.

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl I Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl I Zdjęcia własne


• Zamocowanie górnej osłony silnika (jeśli występuje).
• Podłączenie akumulatora.

Stare cewki, świece i przewody zapłonowe należy oddać w punkcie zbierania elektrośmieci.
Oczywiście, jeśli mamy odrobinę kreatywności, to możemy z zużytych cewek stworzyć robota dla syna, stojak na kolorowe gumki do bransoletek dla córki, czy nowoczesną, ogrodową podstawę pod lampkę ogrodową LED dla żony.

Przewody zapłonowe - przewody wysokiego napięcia - Motorewia.pl

Przewody zapłonowe – przewody wysokiego napięcia – Motorewia.pl

 

Usuniecie wypadania zapłonów w starszych autach

W tym przypadku należy odłączyć akumulator, a następnie:
• Odłączyć przewody zapłonowe (przewody wysokiego napięcia);
• Wymienić świece zapłonowe na nowe;
• Wymontować starą kopułkę aparatu zapłonowego, odkręcając śruby mocujące.
• Wyciągnąć stary palec rozdzielacza, znajdujący się wewnątrz.
• Zamontować nowy palec rozdzielacza, wsuwając go na obracający się element metalowy (przedłużony wałek rozrządu) zgodnie z wycięciem na obudowie palca rozdzielacza;

Palec rozdzielacza - Motorewia.pl

Palec rozdzielacza – Motorewia.pl


• Zamontować nową kopułkę aparatu zapłonowego, zwracając uwagę na wycięcia i elementy montażowe.
• Zamontować nowe przewody zapłonowe (przewody wysokiego napięcia).
Jak wymienić przewody wysokiego napięcia – o tym traktuje ten poradnik.

Przewód zapłonowy i kopułka aparatu zapłonowego - Motorewia.pl

Przewód zapłonowy i kopułka aparatu zapłonowego – Motorewia.pl

Wyłączenie odpowiedzialności – w obawie o zdrowie i życie obywateli najwspanialszego miejsca na świecie – postępowej Unii Europejskiej, zachęcamy, aby powyższy tekst potraktować tylko jako poglądową informację, a nie instrukcję wymiany części. W przypadku awarii zawsze powinno się odwiedzić warsztat samochodowy i oddać pojazd w ręce specjalisty. Dlaczego to piszemy? Są na tym świecie ludzie, którzy potrafią obsługiwać komputer, kubek sojowej latte i książkę o genderyzmie, ale przy pomocy zwykłego śrubokręta mogą sobie zrobić krzywdę.

 

 

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się