Przepływomierz powietrza to czujnik o dość niewielkich wymiarach, zamontowany w kolektorze dolotowym (ssącym), za filtrem powietrza. Jest drogi i czasami ulega awariom. A wtedy auto może zacząć zachowywać się dość dziwnie. Nie zawsze trzeba też przepływomierz wymieniać. Jest inny, tani sposób.

Przepływomierz powietrza jest zamontowany za pomocą kilku śrub w kolektorze dolotowym. Zazwyczaj nie ma najmniejszego problemu z jego znalezieniem i demontażem. Wystarczy odpiąć klamerki przewodu i wyciągnąć wtyczkę.

Przepływomierz powietrza składa się ze skrzyneczki z elektroniką oraz wpuszczonego w kanał (trochę nieładnie to zabrzmiało) kolektora dolotowego czujnika, który jest zabezpieczony przez częściową obudowę z tworzywa sztucznego. Sam czujnik wygląda jak mały opornik i jest najważniejszą a także najdelikatniejszą częścią przepływomierza. Nie wolno jej dotykać.

Do czego potrzebny jest przepływomierz powietrza w samochodzie?

Przepływomierz powietrza albo masowy czujnik powietrza, jak jest też nazywany, mierzy ilość powietrza, jaka dostarczana jest przez kanał dolotowy. Wyniki pomiarów są na bieżąco przekazywane do komputera ECU. Komputer na podstawie informacji z przepływomierza dobiera odpowiednią ilość wtryskiwanego paliwa.

Zabrudzenie czujnika przepływomierza

Przepływomierz powietrza to bardzo trwałe urządzenie. Ale czasami może zacząć źle działać na skutek zabrudzenia czujnika. Dochodzi do niego wtedy, gdy filtr powietrza zaczyna przepuszczać zanieczyszczenia. Wówczas na czujniku może być widoczny niewielki nalot, przypominający kurz. Urządzenie wówczas zachowuje się tak, jakby było uszkodzone.

 Źródło: carmechanicpictures.jp


Źródło: carmechanicpictures.jp

Awarie przepływomierza powietrza

Poza zanieczyszczeniami, do awarii przepływomierza powietrza może doprowadzić uszkodzenie przewodu np. jego przetarcie, przepalenie, urwanie albo zwarcie. Może dojść także do mechanicznego uszkodzenia elementów pomiarowych, kiedy uderzył w nie jakiś element, zassany wraz z powietrzem, np. ziarenko piasku, albo ktoś „ręcznie” chciał wyczyścić czujnik. Do uszkodzenia przepływomierza mogą doprowadzić także drgania, gdy on sam, albo elementy układu dolotowego są niewłaściwie zamontowane. Przepływomierz może też ulec uszkodzeniu w kolizji albo w wypadku.

Typowe oznaki uszkodzenia przepływomierza powietrza

Zazwyczaj silnik zaczyna szarpać w czasie jazdy i przyspieszania. Może zapalić się kontrolka check engine, ale dzieje się to w przypadku uszkodzenia przewodu. Silnik może pracować niestabilnie na biegu jałowym. Widoczne będą zmiany obrotów silnika, a do tego odczuwalne będą wibracje.

Naprawa uszkodzonego przepływomierza powietrza

Najważniejsze to sprawdzenie, co jest powodem uszkodzenia urządzenia. Czy jest to uszkodzenie mechaniczne (np. pęknięta obudowa), uszkodzenie przewodu lub gniazda, uszkodzenie czujnika albo jego zabrudzenie.

W profesjonalnych warsztatach można przeprowadzić testy pomiarowe – napięcie zasilające przy włączonym zapłonie, napięcie wyjściowe podczas pracy silnika a także sprawność połączeń. W przypadku uszkodzenia przepływomierz trzeba wymienić na nowy. Koszt jest dość wysoki – zazwyczaj kilkaset złotych.

Jedynie w przypadku zabrudzenia czujnika można poradzić sobie samodzielnie. Potrzebny jest specjalny spray do czyszczenia przepływomierza powietrza, a dokładnie do jego czujnika. Samego czujnika pod żadnym pozorem nie wolno dotykać. Można go tylko spryskać i poczekać, aż całość wyschnie.

Jak przedłużyć okres eksploatacji przepływomierza powietrza?

Koniecznie trzeba pamiętać o terminowej wymianie filtra powietrza. Poza tym należy sprawdzać, czy przewód jest odpowiednio zamocowany i nie dotyka do bloku silnika. Elementy układu dolotowego muszą być zamontowane tak, aby były stabilne i nie drżały.
Od czasu do czasu (co kilka miesięcy) warto przeczyścić czujnik sprayem do czyszczenia przepływomierza powietrza.

 Źródło: carmechanicpictures.jp


Źródło: carmechanicpictures.jp

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl