Jak poradzić sobie z kłopotliwym filtrem cząstek stałych DPF? Jak przedłużyć jego życie? Jak ratować się w przypadku zapchania filtra DPF?

Samochody z silnikami Diesla były w ostatnich latach doposażone w coraz bardziej skomplikowane układy. Oczywiście, zapewniło to silnikom dość niskie zużycie paliwa dzięki wtryskom Common Rail i wysoką moc, przede wszystkim dzięki turbinom. Ale koszty naprawy tych i wielu innych podzespołów sprawiły, że ekonomiczny sens kupowania Diesla już dawno przestał mieć rację bytu.

Zawór recyrkulacji spalin EGR, układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR, turbosprężarka, katalizator, wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe i na koniec filtr cząstek stalych, nazywany najgorszym przekleństwem tych aut. To oczywiste, że dzięki niemu ratuje się zdrowie i życie wielu tysięcy ludzi, którzy mogliby umrzeć na przykład na raka płuc. Niemniej jednak jest to część bardzo droga i wyjątkowo kłopotliwa.

Dziś jednak nie będziemy się rozwodzić nad tym, jak działa filtr cząstek stałych, jak jest zbudowany, nie będziemy opowiadać o strukturze plastrów miodu, kanalikach itp. Motorewia od samego początku istnienia zdecydowanie odradza kupno aut z silnikami Diesla. Ale nie każdy zna wszystkie minusy tych silników, co się często zdarza. I potem niestety, pojawia się bardzo kosztowny problem.

Jak przedłużyć życie filtra DPF?

Odpowiednio eksploatowany DPF może wytrzymać bez awarii do nawet 200 – 220 tys. km, czasami do 250 tys. Ale niektórzy potrafią zapchać go po roku jazdy.

Auto musi mieć sprawne wtryskiwacze (bo jak są zużyte, to źle rozpylają paliwo, a to powoduje powstawanie większych ilości sadzy), trzeba stosować niskopopiołowe oleje silnikowe (o specyfikacji określonej przez producenta samochodu), nie wolno przyspieszać z niskich obrotów (to powoduje powstawanie dużych ilości sadzy), a przede wszystkim trzeba samochód eksploatować na długich trasach, żeby sadza mogła się wypalić w naturalny sposób, bez wypalania wymuszanego przez ECU.

Warto jednak wspomóc filtr w usuwaniu sadzy. Do tego celu służą dodatki do oleju napędowego, przeznaczone do samochodów z filtrami DPF. Jakie mają one działanie? Obniżają temperaturę samozapłonu sadzy, zgromadzonej w kanalikach ceramicznego wkładu filtra DPF, nawet o sto stopni Celsjusza. Co to daje? Sadza będzie się wypalać nawet w czasie krótszych tras i jazdy po mieście. To z pewnością przedłuży działanie filtra DPF.

Takich dodatków nie stosuje się do mokrych filtrów FAP. W nich producent zastosował płyn Eolys, który ma takie samo działanie, jak dodatki. A raczej odwrotnie, to dodatki są wzorowane na działaniu płynu Eolys.

DPF2

Grillowanie filtra – DPF w piecu indukcyjnym

Co jednak zrobić, jeśli DPF ulegnie zapchaniu i nawet wypalanie serwisowe nie jest mu w stanie pomóc?

Jeśli to nic nie da, to trzeba filtr, nieładnie mówiąc, grillować. Taka usługa kosztuje ok. 600 złotych, obejmuje ona demontaż, regeneracje i montaż DPF.

Filtr jest wymontowywany (czasami musi być wycięty, bo inaczej się nie da), rozłączany są przewody (w tym przewód od kontrolera filtra do ECU), a sam DPF poddawany jest diagnostyce. Sprawdza się stopień zapchania kanalików, stan zużycia filtra i przeprowadza się test. Potem filtr wędruje do pieca indukcyjnego. Wypala się go w temperaturze 650 – 700 stopni Celsjusza. Potem stosuje się jeszcze dodatkowe metody oczyszczania i znów przeprowadza test. Jeśli sprawność filtra dochodzi do stu procent, można go zamontować z powrotem w układzie wydechowym. Jeśli nie, filtr jest ponownie wypalany. Dodatkowo czyści się i maluje jego obudowę.

Obydwa sposoby z pewnością pomogą uniknąć niepotrzebnych, bardzo wysokich kosztów.

DPF3

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się