Niebawem zmieni się europejskie prawo, które będzie regulować kwestie wymiany żarówek samochodowych – zapowiada Hans von Glühfaden, prezes EFSOM – Europejskiej Fundacji Na Rzecz Bezpiecznych Czynności Eksploatacyjnych. Uważa on, że niewłaściwa wymiana żarówki samochodowej może grozić kalectwem albo nawet śmiercią. 

- W ciągu ostatnich kilku lat doszło do ponad pięciuset wypadków przy wymianie żarówek – ostrzega prezes EFSOM –  Zbieramy dane od siedmiu lat.

żarówka2

Bezpieczna wymiana żarówki samochodowej. Jakie zmiany mają zostać wprowadzone?

Pierwsza, najważniejsza sprawa, to oczywiście przekazanie tej skomplikowanej czynności w ręce wykwalifikowanych pracowników Autoryzowanych Stacji Obsługi. Jeśli jednak kierowca uprze się, że sam chce dokonać wymiany, będzie musiał podpisać specjalne oświadczenie.

W oświadczeniu będą musiały znaleźć się dokładne dane samochodu, takie jak marka, model, wersja silnikowa i nr. VIN. Druga część oświadczenia zawierać będzie dane osobowe osoby, która będzie chciała dokonać wymiany. Bardzo ważne będą informacje o stanie zdrowia kierowcy, które będzie trzeba dołączyć do oświadczenia.

- Tylko zdrowa osoba jest w stanie wykonać skomplikowane czynności, jakich trzeba dokonać podczas wymiany żarówki samochodowej – grzmi Hans von Glühfaden.

Kierowca będzie musiał także zdefiniować dokładnie miejsce, w którym dojdzie do wymiany żarówki. Będzie trzeba dołączyć zdjęcia jego otoczenia. Wypełnione oświadczenie wraz z załącznikami trzeba będzie dostarczyć do wydziału komunikacji.

żarówka3

Kolejna sprawa to odpowiedni dobór żarówki samochodowej

- Koniec z samowolnym kupowaniem dowolnych żarówek, oślepianiem innych kierowców i montowaniem części, które mogą doprowadzić do wybuchu pożaru – ostrzega Hans von Glühfaden.

Kierowca, którego oświadczenie dotyczące samodzielnej wymiany żarówki, zostanie rozpatrzone pozytywnie, otrzyma od urzędu listę żarówek, spełniających wymagania techniczne oraz listę autoryzowanych punktów sprzedaży.

Najwięcej zmian nastąpi jednak w samej procedurze wymiany. Kierowcy, jeśli oczywiście prawo wejdzie w życie, będą musieli przygotować się na prawdziwą rewolucję.

- Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie miejsca do wymiany – mówi Hans von Glühfaden – Stworzenie tak zwanej strefy bezpieczeństwa. Jest ona dokładnie zdefiniowana. To pięć metrów od samochodu.

W promieniu pięciu metrów od samochodu nie mogą znajdować się żadne budynki, samochody, ludzie ani zwierzęta. Jeśli w odległości do dziesięciu metrów od auta znajdować się będą ludzie, samochody albo zwierzęta, kierowca będzie miał obowiązek ostrzec ich o dokonywanej wymianie i poprosić, aby się oddalili w bezpieczne miejsce.

Jeśli w promieniu dziesięciu metrów od auta znajdować się będą budynki, zadaniem kierowcy będzie ostrzeżenie ich mieszkańców o dokonywanej wymianie.

Z samochodu będzie musiał zostać wymontowany akumulator, który będzie trzeba umieścić dwa metry od auta, w oznaczonym miejscu.

Przy wymianie niezbędny będzie odpowiedni strój ochronny, na który składać się będą rękawice, okulary ochronne i specjalny fartuch. Do wymiany potrzebne będą atestowane narzędzia. W widocznym miejscu będzie musiał znajdować się telefon komórkowy oraz specjalny formularz alarmowy z numerami telefonów do najbliższej jednostki Policji, Straży Pożarnej oraz Pogotowia Ratunkowego.

warning

Nowe prawo będzie regulować także sprawy, związane z usuwaniem spalonych i uszkodzonych żarówek. Obowiązkiem kierowcy będzie dostarczenie spalonej, uszkodzonej żarówki do wyznaczonego miejsca składowania uszkodzonych samochodowych źródeł światła. Tutaj kierowca otrzyma pokwitowanie zwrotu uszkodzonej żarówki, które będzie musiał dostarczyć do wydziału komunikacji.

Hans von Glühfaden, prezes Europejskiej Fundacji Na Rzecz Bezpiecznych Czynności Eksploatacyjnych jest pewien, że proponowane przez niego zmiany zostaną wprowadzone w życie i niebawem obowiązywać będą we wszystkich krajach członkowskich.

- Rozmawialiśmy z kilkoma europosłami, wszyscy entuzjastycznie podchodzili do naszego projektu – zdradza prezes EFSOM.

EFSOM nie ma zamiaru poprzestać na walce o bezpieczne wymiany żarówek.

- Pan zdaje sobie sprawę, że nieodpowiednia wymiana filtra powietrza może spowodować ciężkie obrażenia? – zaskakuje prezes Europejskiej Fundacji Na Rzecz Bezpiecznych Czynności Eksploatacyjnych – Czas to w końcu uregulować!

Pozostaje nam kierowcom tylko czekać i cieszyć się z tego, że ktoś dba o nas i o nasze bezpieczeństwo na każdym kroku.

happy

Artykuł humorystyczny.
Hans von Glühfaden i EFSOM nie istnieją.
Wszelakie podobieństwa są przypadkowe.

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Photo credit: litlnemo / Foter / CC BY
Photo credit: comedy_nose / Foter / CC BY
Photo credit: litlnemo / Foter / CC BY
Photo credit: mikecogh / Foter / CC BY-SA

Podziel się